söndag, april 20, 2008

Roma EDIT: Nu med bilder!

OOh vad kul det var i Rom. Fast ooh vad skönt det var att komma hem. Aldrig haft så ont i fötterna nånsin!! Inte ens i högklackat. Alla gator är antingen kullerstenar eller stenar från 500-talet =P Men det är ju supercharmigt så det är så det ska vara. Men fy vad jag hade ont i fötterna när vi kom hem vid 20-21 i fredags. Vi gick runt i Vatikanstaten i fyra timmar, sen på stan bland Fontana di Trevi, Piazza di Spagna, Pantheon och massa andra fontäner och sevärdheter i ytterligare några timmar tills vi tog bussen till Termini (bara fem minuters gång från hotellet). Riktigt kul var det!!! =) Jag ska lägga in bilderna senare ikväll. Vi gick en guidad tur per dag. Gud vad det är värt att ha en guide med sig. För det första får man ju veta så mycket mer om alla saker, och för det andra får man gå före alla andra i kön. =D Det lilla extra det kostar är det helt klart värt! Jag rekommenderar Romaround som guider! =) Riktigt bra och roliga guider på det "företaget". Deras slogan var "When in Rome, Romaround" Hihihi. Tyckte det va fyndigt. =P

Maten var helt otrolig! Och glassen med! (Det räknas inte som mat, det är en klass för sig =) ) Vi hade jättetur med hotellet. Det var, som sagt jättenära metron så man kunde ta sig till Colosseum på en kvart minuter, till Vatikanen på 20 ungefär. Och mittemot (bokstavligen) dörren till hotellet hade vi en jättemysig och bra restaurang. Restaurang Steak House Pizzeria. Mumselimums. Igårkväll (mammas födelsedag) hittade vi däremot den bästa av de restaurangerna vi var på. En av våra guider rekommenderade den till oss. Tusen tack till henne! =) Hur mysiga och familjära som helst var de! Familjrestaurang till tusen. Trerätters, med vin. Mmmmmmmmmmm!!! säger jag bara.

Vädret blev bättre och bättre under tiden vi var där. I torsdags, när vi kom dit var det liite regnigt och kallt. Men man klarade sig med jacka och en liten halsduk, då frös man inte alls... nästan. ;) I fredags regnade de inte, blåste lite dock och var mulet, men varmare. Blev riktigt fint till kvällen, och det höll i sig med råge till igår, lördag. =) Måste blivit runt 20-25 grader och molnfritt till efter lunch. Innan det var det lite moln här och där på himlen men de störde inte. Jag har tom bränt mig lite i ansiktet och man ser tröjkanten upptill som ett rött streck typ. Hihihi. Det bjuder jag på. =D

Jag köpte en jättefin tavla där borta och en röd sjal =) Syrran köpte en likadan fast lila. Sen har ja köpt hem lite gott till Patrik (och mig). =) Han får det när/om han kommer hit ikväll. Kan vi mumsa lite.

Jag kommer definitivt somna ovaggad idag med. Man är helt slut efter tre dagars effektiv gång. Vi somande alla ovaggade på hotellet varenda kväll. Oh, det var också mysigt föresten, vi fick frukost på ett litet café i närheten av hotellet. =D Varje morgon gick man till hotellreceptionen och fick en liten biljett som sa att man var beviljad frukost på caféet i fråga. Supermysigt! =) Jättegoda croissanter/gifflar fick man. Mmmm.

Nej ni måste alla åka till Rom om ni inte redan har det. =)

Ciao!

BILDER:
Här är vi alla fyra vid Fontana di Trevi =) Ett par förlovade sig precis vid sidan av fontänen när vi var där. Tihi.

Hahaha läs denna "skylt". Klicka så blir den större. En kille ritade en bild mitt på gatan och denna skylt hade han ritad dit bredvid. Läs speciellt den om Colosseum, sista meningen om S:t Peter's & Vatikan och speciellt McDonald's som är såå sann. Haha. Måste tillägga att vi inte ens tänkte tanken att äta på McDonald's!

Colosseum by night =)

Jag i S:t Peterskyrkan. Lite halvkass bild, den är tagen med mobilkameran, men man ser lite hur det ser ut iaf.

Inga kommentarer: